Şili Paskalya Adası

Şili Paskalya Adası

Paskalya adası, sadece egzotik bir yer olmakla kalmayıp aynı zamanda kıtada en uzakta kalan yerdir. Büyük Okyanus’un tam ortasında, Şili sahillerinden 3700 km. uzaklıkta (Santiago’dan uçakla 5 saat) bulunan, yerli dilinde, Rapa Nui ya da “Dünyanın göbeği” demek olan bu ada, dünyanın en gizemli kültürlerinden birini barındırmaktadır. Son yıllarda, özellikle turizme açılan bu yöreyi buyurun birlikte gezelim.

Buraya ulaşmanın tek şekli: havayoludur. Santiago havaalanından kalkan bir uçakla, yaklaşık 6 saatlik uçuşun ardından, 3700 km. uzaklıktaki bu adaya ulaşabilirsiniz. Ancak, uçak biletinin çok pahalı olduğunu bilmenizi isterim. (1100 dolar)

Bunun dışında, özellikle Tahiti adasından, buraya uçak ile ulaşım mümkündür.

MÖ. yaklaşık 1200 yıllarında inşa edilmiş olan moais’lerin “büyük taş heykeller” bu denli büyük kütleli taşların o tarihte, bulundukları yere nasıl taşınmış olduklarının arkasındaki sır perdesini günümüzde, arkeologlar hala çözememişlerdir. 1882 yılında, Almanlar, adada etnolojik incelemelerde bulunmuşlar, ancak adada bulunan “Moai” adı verilen insan heykellerinin sırrını çözememişlerdir.

Polinezyalılar olarak isimlendirilen bu halk: yaratıcı ve zeki insanlardı. Onlar: mükemmel kanolar, taş yapılar yaptılar ve sanatsal yetenekleri çok ileriydi. Yüzlerce yıl önce, Pasifik okyanusunda ve Pasifik adalar: korkulu yerler olarak bilinirken, bu insanlar, bu küçük adada, büyük bir uygarlık kurup, kültür yaratmışlardır. Bunlar: herhangi bir kıtaya yada uygarlığa uzak olduklarından, adalılar güneş ve yıldızlarla daha yoğun ilgilenmişlerdir.

Bu insanlar, ülkelerine: Polinezya dilinde “Rapa nui” yani “kuş adamlar ülkesi” demişlerdir. Bu düşünüldüğünde, bir varsayım olsa da “bir zamanlar adaya uçan adamların geldikleri ve ateş yaktıkları “düşünülmektedir. Adada, kayalar üzerine oyulmuş “kocaman gözlü uçan yaratık” resimleriyle, bu varsayım bağdaşmaktadır.

1919 yılında,

Adada 1 yıl kadar kalan bir İngiliz arkeolog: günlüğüne yazdığı notlar arasında: ada yerlilerinden yaşlı bir kadının “sırf düşünce gücüyle, istediği objeyi istediği noktaya taşıyabildiğini” belirtmiştir. Bunun üzerine, aşağıda yoğun olarak sözünü edeceğim taş heykellerin, nasıl taşındığı sorusuna cevap verilebilmektedir.

Erken dönemlerde, buraya “Te Pito O Te Henua” yani “Dünyanın Göbeği” denirdi. 1722 yılında, Amiral Roggeveen, Paskalya adasına gelir. Ada, “Paskalya” günü bulunduğu için “Paskalya Adası” ismi verilmiştir.

Adada yaşayan insanlar, günümüzde çözülemeyen ve “Rongoronga” adı verilen bir dili kullanıyorlardı. Bu dille yazılmış, yalnızca 25 tahta tablet bulunmuş, ancak bunlarda yazılanlar henüz çözülememiştir. Adada, bunun yanında, taş üzerine oyma resimler şeklinde: erken dönemde yaşayan halkı ve kuşları betimleyen birçok resim bulunmaktadır.

Evet: ada, büyüleyici bir açık hava müzesi konumundadır.

Paskalya adasında: Terevaka, Poike ve Rano Kao volkanları bulunmaktadır. Ayrıca: 70 civarında küçük krater vardır. Yani: ada toprakları tamamen volkaniktir. Deniz kenarında, yer yer hafif sert kayalıklar bulunmaktadır.
İklim olarak: adada % 77’lik nem oranı dikkati çeker. Tipik subtropikal iklim, yıl boyunca yağmur yağmasına neden olmaktadır.

Yıllık ortalama sıcaklık ise, 21 derece civarındadır.

Adada: yalnızca masalar-banklar ve sağlık hizmetlerinin verildiği 5 tane kamp sitesi bulunmaktadır. Ayrıca: yine plajların yakınında kamp ve piknik alanları vardır.

Rano Kao bölgesinde iki yürüyüş yolu kullanılır.

Şili Paskalya Adası

RAPA NUİ MİLLİ PARKI

1935 yılında kurulmuştur. Ada topraklarının % 44’lük kısmını kaplar. Parkın en önemli unsurları Moai heykelleridir.

Şili Paskalya Adası
Şili Paskalya Adası
Şili Paskalya Adası
Şili Paskalya Adası

 

MOAİ HEYKELLERİ

Paskalya adasının ana cazibesi bu heykellerdir. Bu adayı ziyaret edenler: bu heykelleri ilk gördüklerinde, heykellerin yüzlerindeki o muhteşem duygu yüklü görüntüyü gördüklerinde; hissettirmeseler de “bir ürküntü” duymaktadırlar.

Peter Sebastian isimli araştırmacı, bu heykellerden 640 tanesini numaralandırarak kayıt altına almıştır. Ancak: bu heykellerin, geçmiş dönemlerde 1000 civarında oldukları da bir gerçek olarak bilinmektedir.

Heykellerden, yalnızca 300 tanesi bugün yapıldıkları yerde durmakta, diğerleri ise, taş ocağında ya da taşınma sırasında adaya saçılmış halde görülmektedir. Sonuç olarak: adada halen 887 heykel bulunduğu, bunlardan 288 tanesinin “ahu” denilen platformlara taşınabildiği görülmektedir. 397 heykel, taş ocaklarında yarım kalmış halde bulunmuş, 92 heykel, nakil sırasında adanın değişik yerlerinde öylece bırakılmıştır.

Yani: heykellerden, yalnızca 3 tanesinden 1 tanesi, düşünülen yerlerine konulabilmiştir. Bu durum, yani heykellerin büyük kısmının, istenilen yere taşınamaması: heykel sürecinde “uzaylılar”ın söz konusu olmadığının en büyük kanıtıdır. Çünkü, elbette, böyle bir durum söz konusu olsa, heykellerin tümü düşünülen yerlerine taşınır ve yerleştirilirdi.

Heykellerin “Peru” ülkesindeki taş işçiliğiyle olan benzerliği nedeniyle, adaya ilk yerleşenlerin “Perulu” oldukları varsayılmaktadır.

Evet, yukarıda da söz ettiğim gibi, birçok araştırmaya rağmen, bu heykellerin ne amaçla yapıldıkları bilinmemektedir. Muhtemelen MS.1000-1600 yılları arasında yapıldıkları düşünülmektedir.

Yüzlerindeki gururlu ifadeleriyle duran heykellerin yapılış amaçları ise, muhtemelen: yerli halkın, ruhlarla iletişim kuran atalarıdır. Hepsi: deniz ufkuna, boşluğa, meraklı ve endişeli bir şekilde bakmaktadırlar. Bu düşünüldüğünde, heykellerin: meçhul bir şeyi bekledikleri düşünülmektedir. Ama, bu meçhul şeyin ne olduğu bugüne kadar anlaşılmamıştır.

Heykellerin boyları: 1-20 metre arasında değişmektedir. Yüzleri iç kesimlere, sırtları sahile dönüktür. Heykellerin 53 tanesi, adanın doğusundaki “Rano Raraku” yanardağının tüflerinden yapılmıştır. Heykellerin kalanları ise: bazalt, trakit ve kırılgan bir madde olan kırmızı cüruftan yapılmıştır. Evet, burada hassas bir nokta ortaya çıkıyor.

Heykellerin yapıldığı taşlar: adada bulunmamaktadır. Yani: muhtemelen bu heykeller: fabrikasyon olarak dışarıda başka bir yerde yapıldı ve bir şekilde adaya getirildi. 1948 yılında, Werner Wolff isimli bir araştırmacı: her ne kadar uçuk bir fikir de olsa, şu yorumu yapmıştır “heykeller, o dönemde aktif olan volkanın içinde yapılmış ve volkanın patlamasıyla, kıyıdaki kaidelerinin üzerine, uçarak yerleşmişlerdir”

En büyüğünün ağırlığı, 50 tondur. Heykellerin en büyük özelliği: çok muhteşem bir şekilde işlenmiş olmalarıdır ki, yontma taş plakaların arasından, bıçak sırtı bile sığmamaktadır. Ancak: insanlar, bir süre sonra, birdenbire bu taş heykelleri yapmaktan vazgeçmişler ve bu durum da anlamlandırılamamıştır.

Bilim adamları, bunun anlamının: ada nüfusunun artmasına paralel olarak, ekosistemin çökmesi sonucu olarak düşünmektedirler. Adada yapılan araştırmalarda: tarihi süreç içinde, bir dönemde, adada yaşayan yerlilerin kendi aralarında kanlı bir iç savaş yaşadıkları görülmektedir.

Hatta, bu iç savaşın “yamyamlık” ile sonuçlandığı da söylenir. Bu iç savaş sırasında, heykellerin çoğu yine yerli halk tarafından yerlerinden sökülürler. Ancak: yakın geçmişte, bu heykeller, günümüz arkeologları tarafından yine ayağa kaldırılmışlardır.

Heykellerle ilgili son bir not: heykellerin yapılış amacı henüz net olarak bilinmese de: bir kısım varsayımlar değerlendirilmektedir. Bunlardan biri “adada, iki kabile yaşamaktadır. Bunlardan bir kabilenin üyeleri uzun kulaklı, diğer kabile üyeleri kısa kulaklıdır. Bu iki kabile arasında büyük bir iç çatışma çıkar ve medeniyet yok olur. Heykeller, çöken medeniyeti simgelemek için yapılmıştır”

Diğer söylenti “yerli bir kavim, 4’ncü yüzyılda, buraya yerleşir ve büyük bir medeniyet kurar. Dev heykelleri yapanlar da bunlardır”

Son bir varsayım: “adanın, kayıp kıta “Mu”nun bir ucu olduğudur ve heykeller, kayıp kıtanın halkı Lemuryalılar tarafından yapılmıştır. “

Heykellerin yapılış amacı hakkındaki teoriler ise: “özellikle halkın tapınma ihtiyaçları için” yapıldıkları düşünülmektedir. Heykeller, genellikle kıyı bölgelerde dikilmişlerdir. Kafaları, vücutlarına oranla 3 kat daha büyüktür. Yüzlerinde ve vücutlarında: estetik burun, çıkık alın ve büzük dudaklar görülmektedir.

Taşınmaları ve yerleştirilmeleri ise, son derece ileri bir teknolojik bilgi, fiziksel güç ve yaratıcılık gerektirmektedir.

Yine de: bu adanın bir volkanik ada olduğunu, üzerinde ağaç yetişmediğini düşünmek gerekir. Bunları düşününce, bu heykellerin taşınması için gereken en basit kütüklerin bulunması imkansızdır. Ayrıca: o dönemde, adada birkaç yüz yerli yaşamaktadır. Taşları dağlardan söken, heykelleri yapan ve bugün durdukları yere taşıyan bu insanlar, nasıl beslendiler, bu faaliyetleri nasıl gerçekleştirdiler, anlamak mümkün değil.

Mısır piramitlerinin büyük bir işçi ordusu tarafından yapıldığı bilinmektedir, ama burada o derece büyük bir nüfus yoğunluğunun olmadığı biliniyor, yalnızca birkaç yüz yerli. Bu birkaç yüz yerlinin: ilkel araçlarıyla, gece-gündüz çalışsalar bile, çelik sertliğindeki volkanik kayaları yerlerinden sökmeleri ve oymalarını anlamak çok zor.

Diğer bir varsayım: heykellerin yapıldığı dönemde, yani volkan aktif hale gelmeden önce, adanın tamamen ormanlarla kaplı olduğu yönündedir. Ama, heykellerin bu ormanların arasından nasıl taşındığı da izah edilememektedir.

Büyük olasılıkla: çok güçlü insanlar, ipler ve ağaç kütükleri kullanılarak yapılmış kızaklar yardımı ile heykeller taşınmış olmalıdır. Bunun sonucunda: adada bütün ağaçlar kesilmiş, doğal hayat çökmüş, kimse yiyecek bir şey bulamamış, bunun üzerine birbirlerine saldırmışlar ve hatta yemişlerdir.

Doğal hayatın bu denli çökertilmesi sonucunda: karada hayvan kalmamış, hatta kano yapacak ağaçları bile kalmamıştır. Balığından, meyvesinden, kuşlarından mahrum bir hayat, doğal kaynaklarının tüketilmesinin en normal sonucu.

Son bir not: heykellerin nasıl bulundukları yere taşındıkları konusunda, son yıllarda yapılan uygulamalı araştırmalarda: heykellerin yanardağ eteklerinde işlendikten sonra, dikey hale getirilerek bugünkü yerlerine çekildikleridir. Günümüz araştırmacıları, ada halkının heykelleri “bir ileri bir geri sallayarak” bunu başardığını düşünüyorlar.

Arjantin Buenos Aires Puerto Madero

Arjantin Buenos Aires Puerto Madero

Halk, buraya şehirdeki konumu nedeniyle aynı zamanda “Centro” veya “El Centro” da demektedirler.
Burası: şehrin tarihi geçmişinde, deri ihracatının yapıldığı liman olarak önem kazanmaktadır. Zaten; Avrupa’dan gelen göçmenler, gemilerle bölgeye ulaştıklarında ilk gördükleri yer burası olmuştur.

Arjantin Buenos Aires Puerto Madero
Arjantin Buenos Aires Puerto Madero

Mahalledeki yapılar “Plaza de Mayo” ve “Plazo Congresso” arasında kümelenmiştir. Günümüzde semt lüks restoranlar, kafeler, barlar ve sinemalarla doludur.

Burada “Julio Avenida 9” denilen cadde: dünyanın en geniş caddesi olarak bilinmektedir. Şehrin en ünlü gastronomi restoranları buradadır.

Ofis çalışanları, alışveriş yapanlar ve diğer birçok insan, her gün Centro’nun sokaklarını doldururlar. Trafik gürültüsü üst seviyelere ulaşır.

 

Ernesto Carcova Heykel Müzesi-Universidad Nacional de las Artes

Burası Güney Amerika’da türünün en önemli müzesidir. Burada Rönesans kültürünün en seçkin heykelleri ve kabartmaları bulunmaktadır. Müzenin koleksiyonu: Mısır ve Yunan dönemlerine ait büstlerin Berlin Devlet Müzelerinde bulunanlardan 1905-1908 yılları arasında çoğaltılan ve Ernesto dela Carcova’nın koleksiyonunda bulunan parçalardan oluşmaktadır.

Carcova: 1922 yılında Güzel Sanatlar Akademisine müdür olarak atandı ve ardından 1923-1928 yılları arasındaki dönemde bu heykel müzesini oluşturmak için çalışmalara başladı. Müze 1928 yılında açılmıştır.

Müze koleksiyonunda: 700’den fazla heykel bulunduğu söyleniyor. Ama yukarıda da belirttiğim gibi bunların çoğu: orjinalleri Berlin Devlet Müzesi, British Museum, Louvre ve Floransa L’Accademia müzelerindedir, burada sergilenenler, orijinallerinden yapılmış kopyalardır.

Ama bu kopyalar çok özel kalıplarla yani kalıp tekniğiyle oluşturulmuştur. Bu nedenle en küçük ayrıntılar görülmektedir. Burada bulunan bazı heykellerin: II. Dünya savaşında tahrip olan Berlin Müzesinde bulunmadığı, dünyada yalnızca burada mevcut olduğu söylenmektedir. Koleksiyonlar büyük odalarda görünmektedir. İyi bir doğal aydınlatma vardır.

Arjantin Buenos Aires Puerto Madero Nereids Anıtı-Font of the Nereids

 

Nereids Anıtı-Font of the Nereids

Anıt: 21 Mayıs 1902 tarihinde: Plaza de Mayo açılışı için ünlü heykeltıraş Lola Mora tarafından yapılmıştır. Ancak çıplaklık sorunları nedeniyle “Costanera Sur” denilen bugün bulunduğu alana taşınmıştır. Anıt beyaz carrara mermerinden yapılmıştır. Merkezinde iki deniz kızı görülür. Anıtı yapan sanatçı Dolores Lola Mora: Arjantin ve Güney Amerika’nın ilk heykeltıraşlarından biridir ve son derece yeteneklidir.

Arjantin Buenos Aires Puerto Madero Tango Anıtı-Monumento

 

Tango Anıtı-Monumento

Heykeltıraş Stela Trebino ve mühendis Alejandro Coria tarafından yapılan anıt, şehrin en sembolik müzik tarzını ifade etmektedir. Anıt için yapılan yarışmada kazanan heykeltıraş 25.000 dolar ödül almıştır. Anıt 22 Kasım 2007 tarihinde açılmıştır. Paslanmaz çelikten yapılmıştır. Soyut şekli: körüklü bir enstrümanı anımsatmaktadır.3.5 metre yüksekliğe ulaşır ve bir akerdeon’a benzer. Ağırlığı 2 tondur. Kaide yüksekliği 1.70 metredir. 350.000 dolara mal olan anıtın maliyeti 17 kurum tarafından karşılanmıştır.

 

Puente de la Mujer

Rio dela Platanehri üzerindeki bu yaya köprüsü; “Puerto Madero” mahallesinin amblemidir. Hatta şehrin en ikonik yapılarından biri olduğu söylenir. Köprünün diğer ismi “Kadınlar köprüsü” dür. Anıt köprü ünlü İspanyol mimar Santiago Calatrava tarafından yapılmıştır ve yelkenli teknelerin geçişine izin verecek şekilde tasarlanmış ve 2001 yılında tamamlanmıştır.

Köprü: İspanya Bilbao şehrinde inşa edilmiş ve taşınarak Buenos Aires şehrine getirilmiştir. Köprünün uzunluğu 170 metredir ve genişliği 6.20 metredir. Yüksek kısım 39 metredir. Köprünün ağırlığı 800 tondur.

Eski günlerde: yük gemileri burada karaya yolcu taşıyorlarmış. Köprünün açılma ve kapanma zamanı, normal hizmetler için 2 dakikadır. Bir bilgisayar tarafından motorlar ve sinyal sistemi, merkezi bir kontrol odasından yönlendirilmektedir.

Köprü: geniş dönme mekanizmaları ile dünyanın tek döner yaya köprüsüdür. Köprü: galvanizli yüksek mukavemetli çelikten imal edilmiştir. Korkuluklar da paslanmaz çelikten yapılmıştır. Döşeme ise ahşaptır.

Köprünün mimarisinde: beyaz direk “adamı” ve köprünün kavisli silüeti “kadını” temsil eder ve genel sembolize edilmek istenen durum “tango” dur. Yani, burada tango yapan bir çift görüntüsü verilmek istenilmiştir.

 

Paseo de la Gloria

Bu anıt, iyi Arjantinli sporcuları onurlandırmak için yapılmıştır. Şehirde bu tür 10 heykel (bunlar arasında Lionel Messi, Diego Maradona gibi spor süper starları bulunmaktadır) yapılması planlanmıştır. Çünkü 2018 yılında Gençlik Olimpiyat Oyunları burada yapılacaktır. İlk yani açılış heykeli Manu Ginobili isimli Arjantinli basketbolcuya aittir. Sonraki eski profesyonel tenisçi William Vilar’a aittir. Heykel: heykeltıraş Carlos Mario Benavidez tarafından yapılmıştır. Kendisi sadece Arjantin de değil, dünyanın birçok yerinde ünlü olan bir heykeltıraştır.

 

Calle Florida

Burada fast-food mekanları ve hediyelik eşya satan dükkanlar ve özellikle deri ürünleri satan tezgahlar bulunmaktadır. Sokak satıcıları ile alışverişte pazarlık yapmayı unutmayınız. Hafta içi günlerde sakindir, ama özellikle hafta sonlarında çok kalabalık olur. Özellikle burada deri ceket satılıyor. Malum ülke hayvancılığın çok geliştiği bir yer olarak tanınıp biliniyor.

Amerika, Brezilya, Rio de Janeiro, Şehir yakınlarında gezilecek yerler

 

Arjantin Buenos Aires Recoleta

Arjantin Buenos Aires Recoleta

Şehrin bu bölümünde en ilgi çeken yer “Recoleta Mezarlığı” dır. Gayrimenkul açısından şehrin merkezine biraz uzak olmasına rağmen, en pahalı ve zengin semtlerinden birisidir.
1580 yılında Buenos Aires şehrini kuran Don Juan de Garay: şehirde yaşayanlara arazi dağıtmaya karar verdi ve Recoleta denilen bu alanı Rodrigo Ortiz de Zarate’ye verdi.

Ardından 18. yüzyılda buraya keşişler geldiler ve burada bir manastır kurdular. Yüz yıl boyunca büyük çiftlikler ve boş araziler şeklinde kalan bölge: 1871 yılında şehir merkezindeki kolera ve sarıhumma salgınından kaçan aileler için bir yerleşim yeri oldu ve şehrin güneyindeki aileler şehrin kuzeyindeki bu bölgeye yerleşerek burayı bir yerleşim alanı haline dönüştürdüler.

Çünkü buradaki yüksek arazinin hastalık bulaştıran böcekler için yüksek ve güvenli olduğu anlaşıldı.

Ardından burada lüks aile konakları, yabancı elçilikler, lüks oteller ve evler doldu. Özellikle bu mahallede bulunan “Alvear Hotel” Latin Amerika’nın en görkemli otellerinden birisidir.

Arjantin Buenos Aires Recoleta

Evet; mahallenin ismi 18. yüzyıl başında burada kurulan bir manastırdan gelmektedir. Günümüzde mahallenin mimarisi: aristokrat konutları ve saraylar ve görkemli yerler ile ayırt edilebilmektedir.

Evet Buenos Aires şehrinin küçük Paris’i olarak betimlenen bu mahalleyi mutlaka gezmelisiniz.

Arjantin Buenos Aires Recoleta Recoleta Mezarlığı
Arjantin Buenos Aires Recoleta Recoleta Mezarlığı

 

Recoleta Mezarlığı

Bu küçük bir köy gibi olan mezarlık: 1822 yılında Fransız mimar Catelin tarafından tasarlanmıştır ve Recoleta bölgesinde ilk kurulan manastırın hemen yanındadır. Burada 19. ve 20. yüzyıl mezar sanat ve mimarisinin seçkin örnekleri görülebilir. Buraya ilk gömülen 1863 yılında Dolores Maciel isimli bir Uruguaylı kızdır.

1880 yılında mezarlıkta şehrin belediye başkanı tarafından önemli restorasyon yapıldı. Sokakları tuğla bir duvar ile çevrildi, Dor türü yivli sütunlar ve ön sundurma ile süslendi.

Frizlerde: yaşam ve ölüm sembolleri yapıldı. Günümüzde burada 4870 mezar bulunduğu söyleniyor. 1946 yılında Arjantin devleti tarafından “Ulusal Tarih Müzesi” olarak ilan edilerek koruma altına alındı.

Arjantin Buenos Aires Recoleta Evitanın Mezarı
Arjantin Buenos Aires Recoleta Eva Peron Mezarı

Ama özellikle turistlerin buraya akın etmelerinin başlıca nedeni burada “Evita” nın mezarının bulunmasıdır. Bu muhteşem granit mezarda: ziyaretçiler genellikle çiçek bırakırlar ya da bronz kapıya notlar iliştirirler.

Ayrıca düzgün taş yüzeye yine mesajlar bantlanır. Evita hakkında birkaç cümle etmek gerekirse: 1952 yılında ölümünün ardından, mumyalanmış ve onun için bir anıt yapılmasına karar verilmiştir. Ancak, kocası Devlet Başkanı Juan Peron: 1955 yılında devrildi, ardından askeri rejim Evita’nın mumyalanmış vücudunu çaldı ve sahte bir isimle mezarlıkta defnedildi.

Ardından ailesi, 1974 yılında onun cesedini gömüldüğü yerden çıkardı ve çelik bir lahite yerleştirerek, beton tabaka altına koydu.

Ancak mezarlığa gelen ziyaretçiler, gayet sade olan “Evita” nın mezarı yanında, mezarlık alanındaki birbirinden ilginç diğer mezarları da gezmektedirler. Bunlar arasında: eski devlet başkanları, ünlü yazar ve sanatçılar ve diğer aile mezarları bulunur.

Ancak bir labirent gibi olan mezarlıkta, kimin nerede yattığını bulmak bir hayli zordur. Çünkü: Arjantin tarihinde “omuz omuza” duygusunu ifade etmek için hiçbir harita ve tek bir işaret yoktur.

Burada: Rufina Cambaceres’in mezarını da görmelisiniz. Hüzünlü bir geçmişi olan bu mezarın art nouve başyapıt gibi mimarisi yanında, genç kadının buraya yanlışlıkla diri diri gömülmüş olması da ilgi çekmektedir.

Bu mezar: dünyanın en güzel mezarlarından birisidir. 1881 yılında Fransız mühendis Prospero Catelin tarafından tasarlanmıştır. Biraz kendisinden söz etmek istiyorum: Rufina: büyük bir sığır çiftliği sahibinin mirasçısı olarak, zengin bir ailenin içinde doğdu ve babası Eugenio Cambaceres: tanınmış bir yazar ve siyasetçiydi.

Babası: Rufina 4 yaşında iken tüberkülozdan öldü. 1902 yılında Rufina: 19 yaşında Buenos Aires sosyetesinin genç ve güzel bir üyesiydi. Bir gösteriye katılmak için hazırlanırken Rufina, aniden bulunduğu yerde zemine çöktü. Doktorlar çağırıldı ve 3 doktor Rufia’nın kalp krizi geçirdiğini ve öldüğünü söylediler.

Rufina bunun üzerine bir tabuta kondu, cenaze töreni düzenlendi ve cenaze mezarlığa yerleştirildi. Birkaç gün sonra, bir mezarlık işçisi tabutun bulunduğu yerden taşındığı ve kapak yerlerinin kırıldığını gördü.

Mezar soyguncuları ihtimali vardı, tabutun içini açtı ve o anda Rufina öldü. Doktorlar tarafından sonradan yapılan açıklamaya göre: Rufina, kalp krizinin ardından, tabuta konulmuş, daha sonra uyanmış ve bitkinlik-şok nedeniyle ölmüştü.

Evet bu bir söylenti, inanmak okurlara kalıyor.

Her gün saat 10.00-16.00 arasında mezarlıkta yaşayan ve 86 tane olduğu söylenen kedileri beslemek için kadınlar buraya geliyorlar. Son bir not:mezar taşları üzerine yalnızca doğum tarihleri işlidir, ölüm tarihleri yazılmamıştır.

Arjantin Buenos Aires Recoleta Pilar Kilisesi
Arjantin Buenos Aires Recoleta Pilar Kilisesi

 

Pilar Kilisesi

Mezarlığın içindedir. Burası Katolik sanat ve zarafetini yansıtmaktadır. Cizvitler tarafından 1732 yılında yapılan ve mimar Primoli Bianchi tarafından tasarlanan bu dini yapı 1942 yılında ulusal tarihi eser olarak belirlenmiş ve koruma altına alınmıştır.

Kilise esas olarak beyaz ve laciverttir. Basit tavanlarda resim yoktur. Ancak sunak, koloni döneminde Peru’dan gönderilen katı gümüş ve güzel İspanyol barok ve rokoko tarzı sayısız oymalarla doludur. Bu oymalar tüm duvarları sarmalamıştır.

Arjantin Buenos Aires Recoleta Centro Cultural Recoleta

 

Centro Cultural Recoleta

Kültür Merkezi, Buenos Aires şehrinin eski binalarından birinde bulunmaktadır. Burada ilk olarak: küçük bir şapel, dört manastır hücresi ve bir atölye bulunuyordu. 1917-1740 yılları arasında ise, burası bir kilise ve manastır olarak kullanılmıştır.

1822 yılında kilise reformu sonucunda Vali General Martin Rodriguez tarafından manastır bakıma alındı. Şehrin ilk Katolik kamu mezarlığı, manastırın bahçesine açıldı. Ayrıca yine manastır bahçesinde karmaşık tarım, botanik bahçesi yapıldı.

Binanın bir bölümü ise hapishane ve kışla okul olarak kullanıldı. 1979 yılında Buenos Aires şehrinin kuruluşunun 400. yıldönümü kutlamaları kapsamında burası belediye tarafından Kültür Bakanlığına devredildi.

Aralık 1980 tarihinde, burası Buenos Aires Kültür Merkezi adı altında açıldı. 1990 yılında ise ismi değiştirildi. 1885 yılında şapel olarak açılan bina, bir yüz yıl sonra, tiyatro olarak yeniden kapılarını açmıştır. Yakın zamanda yapılan restorasyon çalışmalarında 1906 yılından kalan duvar korunmuştur.

Arjantin Buenos Aires Recoleta Ulusal Güzel Sanatlar Müzesi-Museo Nacional de Bellas Artes

 

Ulusal Güzel Sanatlar Müzesi-Museo Nacional de Bellas Artes

Burada Arjantin ülkesinin en büyük sanat koleksiyonu bulunmaktadır.
Bina: 1896 yılında mimar Alejandro Bustillo tarafından yapılan bugünkü konumunda kalıcı koleksiyon oluşturmak için yapılmıştır. Müzede eserleri bulunan bazı sanatçılar şunlardır: Rubens, Renoir, Degas, Cezanne, Chagall, Picasso, El Greco, Goya, Rodin, Rembrant.
Ayrıca Arjantinli ressamların da eserleri bulunmakta olup, bunlardan bazıları şunlardır: Candido Lopez, Lino Enea Spilimbergo, Prilidiano.
Müze aynı zamanda bir fotoğraf odasına sahiptir, ayrıca Kolomb öncesi iki pişirme heykel ve 150.000 kopya bulunan bir kütüphane bulunur.

Arjantin Buenos Aires Recoleta Plaza Francia-Feria de Artesanos de Plaza Francıa

 

Plaza Francia-Feria de Artesanos de Plaza Francıa

Recoleta mahallesindeki bu yeşil alan: ünlü peyzaj mimarı Carlos Thays tarafından tasarlanmıştır.

Mayıs devriminin 100. yılını anmak için ülkedeki Fransız toplumunun bir hediyesidir. Orta bölümde: bilim, sanayi, tarım ve sanatları temsil eden carrara mermerinden yapılmış üç alegorik figür bulunur. Dört bronz kabartma ise: iki ülkenin tarihindeki bazı olayları çağrıştırmaktadır. Bunlar: El Paso de los Andes, La Bastille ve Fransız Bağımsızlık Bildirgesi.

İki kadın figürü Arjantin ve Fransa’yı simgelemektedir. Burada her cumartesi ve Pazar günü hippi fuarı düzenlenmektedir. “Feria de Recoleta” isimli bu fuar cumartesi ve Pazar günleri saat: 06.00-12.00 arasında açıktır. 150-200 arası stant kurulur. Burada bulabilecekleriniz:

geleneksel ve modern gümüş, su kabakları, deri, seramik, takı, müzik, gıda, sigara. Ayrıca: akrobatlar ve sokak sanatçıları dolaşır. Fiyatların uygun olması burayı popüler hale getirmiştir.
Hafta içinde ise, Plaza Francia: çimlik alanda etkileyici “Ombu ağaçları” ile dikkat çeker.

Arjantin Buenos Aires Recoleta Floris Generica-Jenerik çiçek
Arjantin Buenos Aires Recoleta Floris Generica-Jenerik çiçek

 

Floris Generica-Jenerik çiçek

Plaza las de Naciones Unidas meydanındadır.
Birleşmiş Milletler Plazasına bakan, 26 metre yüksekliğindeki bu çarpıcı heykel: Arjantinli mimar Eduardo Catalano tarafından yapılmıştır. 5 milyon dolara mal olduğu söyleniyor. Heykel: fiskiyeli bir havuzlu çevrili bölümde bulunmaktadır.

Paslanmaz çelik ve Aliminyumdan yapılan heykel 18 ton ağırlığındadır. Hidrolik sistem ve fotoseller tarafından kontrol edilerek hareketli olması sağlanmıştır. Heykelin 6 tane metalik yaprakları her gün saat: 07.30 da açılır ve saat 20.30 da kapanır.

Ancak: yaklaşık 2 yıl önce mekanizmada bir arıza olmuştur ve bu yüzden günümüzde 24 saat boyunca yaprakları açıktır. Ancak: ulusal bayram, Noel ve Yılbaşı döneminde tamamen açık kalır.

Arjantin Buenos Aires Recoleta El Ateneo-Splendid
Arjantin Buenos Aires Recoleta El Ateneo-Splendid

 

El Ateneo-Splendid

Burası İngiliz “The Guardian” gazetesi tarafından dünyanın ikinci büyük kitapçısı olarak seçilmiştir. Gündüzleri burada yüzlerce hevesli okuyucu görmek mümkündür.
Büyük “Spendil”: 1919 yılında açılmış ve Buenos Aires şehri kültürünün merkezi haline gelmiştir.

Burada: konserler, bale, opera gösterileri düzenlenmiş ve şehirde ilk sesli film burada gösterilmiştir. Ulusal Odeon EMI karargahı buradadır. Burada 1920 yılında Carlos Gardel isimli ünlü Buenos Aires’li tango sanatçısının şarkılarının kayıtları yapılmıştır. Bu kayıt odası, günümüzde ziyaret edilebilmektedir. Yüksek binada, 1923 yılında “LR4 Radyo Splendid” ilk resmi yayınına başlamıştır.

Evet, günümüzde bu bina kütüphane ve kitaplık olarak kullanılıyor. Ancak: yapının freskli kubbesi, parmaklıkları ve özgün dekorasyonu bozulmamıştır ve eski ihtişamı ve zarafetini korumaktadır. Kadife perdenin bulunduğu yerde bir bar görülür.

Ayrıca ana salonun iki tarafında veya küçük okuma odalarında yerleştirilen sandalyeler bulunmaktadır. Yeraltında çocuk kitaplarına ayrılmış bir bölüm bulunur. Üst kat gösteriler ve sergiler için ayrılmıştır.

Arjantin Buenos Aires Recoleta San Martin Grand Bourg

San Martin Grand Bourg

Burası, San Martin’in Fransa’da sürgünde kaldığı evin bir kopyasıdır. San Martin: doğu Arjantin olarak bilinen “Rio de la Plata” bölgesindendir. 25 Şubat 1778 tarihinde doğmuştur. 6 yaşında iken, 1784 yılında ailesi onu eğitim görmek için İspanya’ya gönderir.

San Martin: 1808-1811 yılları arasında Napolyon güçlerine karşı bir İspanyol subayı olarak göreve başlar. Ancak kendisi monarşiyi ve sömürge sistemini sevmiyordu. 1811 yılında İspanya hizmetinden istifa etti.

Londra şehrinde, Amerikalı devrimcilerle tanıştıktan sonra, Buenos Aires şehrine dönmeye karar verdi ve şehirdeki devrimci rejimin hizmetine girdi. Kendisi çok deneyimli bir asker olduğundan, Güney Amerika’da devrimci hareketin büyük bir önderi olarak tanındı.

Arjantin Buenos Aires Recoleta Gönye Meydanı

Gönye Meydanı

Bu meydanda, 1927 yılında açılan heykel: heykeltıraşlar David Calandra ve Eduardo Rubino çalışmasıdır. Atlı bronz heykel: kırmızı granit kaide üzerinde yükselir. Heykelde betimlenen kişi: Bartolome Gönye’dir. Kendisi 1821-1906 yılları arasında yaşamıştır ve 1862-1868 yılları arasında görev yapan Arjantinli bir general ve politikacıdır ve ardından Cumhurbaşkanı olmuştur.

Heykelin bulunduğu yerin hemen arkasında, başta İngiliz Büyükelçiliği olmak üzere bir takım Fransız mimarisi ürünü konutlar bulunmaktadır. Meydanın köşelerinde yine bazı heykeller bulunuyor. Bunlar: Lübnanlı şair Cibran Halil Cibran, kan pıhtılaşmasını önlemek için transfüzyon yöntemini icat eden Arjantinli doktor Luis Egzoz’a aittir.

Ayrıca İngiliz politikacı George Canning ve Arjantinli Albay Larrabure Valle heykelleri de bulunmaktadır.

Arjantin Buenos Aires Recoleta Carlos Thays Park

 

Carlos Thays Park

Yaklaşık 4500 metre karelik alanı kapsayan park Fransız peyzaj mimarı Carlos Thays tarafından tasarlanmış ve İtalyan türü eğlence parkı olarak 1990 yılında açılmıştır. Burada 1990 yılına kadar bir lunapark bulunuyormuş. Carlos Thays: Fransız kökenli şehirdeki birçok bahçenin tasarımını yapan bir bahçıvandır.

Park alanında 2000 yılı sonlarında yapılan Mimarlık Müzesi bulunmaktadır. Ama park alanında bulunan en önemli eser “Thays” heykelidir.

Heykeltıraş Marta Minujin, İtalyan heykeltıraş Afani Alejo, sanatçı Nestor Basterretxea tarafından hep birlikte yapılmıştır. Yani bir anlamda “Birleşmiş Milletler” heykeli gibidir. Bronz heykel 1994 tarihinde açılmıştır, boyutları: 3.90 x 1.65 metredir.

Bir tabana sabitlenmiştir.
Noel sezonunda, burada çocuklar için çeşitli ücretsiz etkinlikler düzenlenen “Noel Parkı” açılmaktadır. Çocuklar burada Elflerin köyünde çeşitli eğlence faaliyetlerine katılabilmektedirler.

Arjantin Buenos Aires Recoleta Avenida

Avenida

Bu aydınlık cadde, ilk olarak Christopher Barrientos tarafından düzenlenmiş olup, 1722 yılındaki şehir planında görülmektedir. Başlangıçta büyük çiftliklerle çevrili iken günümüzde mağazalar, barlar ve restoranlar ile çevrilmiş ve şehrin ana arterlerinden biri haline dönüşmüştür.

Recoleta’nın en güzel köşelerinden olan burası, 1942 yılından beri Arjantinli nesiller için tercih edilen bir buluşma yeri olmuştur. Buradaki restoranlar özellikle Arjantinli aydınlar tarafından tercih edilmektedir. Dünyaca ünlü sporcuları da burada görmek mümkündür.